Met Inbound Marketing trek je Freetards aan

Charlotte Meindersma Podcast Interview Erno Hannink

Erno Hannink interviewde mij voor zijn podcast. Het fascineerde hem hoe ik vooral klanten via Facebook en Twitter binnenhaal. Vooral in de begintijd. Maar ik kon niet anders. Had geen idee van marketing. Ik ben tenslotte opgeleid tot jurist, niet tot marketeer. Later ben ik gaan sampelen door te bloggen, maar dat heeft niet alleen maar voordelen.

“Ik geef veel weg, via mijn blog en social media, maar mensen verwachten dan steeds méér gratis.”

Marloes luisterde de podcast en reageerde dat ze het gratis weggeven wel lastig vindt. Niet dat het weggeven zelf lastig is, maar omdat mensen dan alleen maar meer en meer gratis advies en tips verwachten. Vooral dat die mensen het niet waarderen of begrijpen wanneer je diensten of producten betaald aanbiedt.

Freetards

Freetards, noem ik die mensen. Heb ik ook niet zelf bedacht hoor. Het zijn mensen die nog niet blij genoeg zijn met wat ze gratis krijgen. Ze willen alleen maar meer gratis of klagen over de kwaliteit van dat wat ze gratis krijgen.

“Ik dacht dat jullie anders waren”

We krijgen wel vaker mails met de vraag of we een document kunnen maken of advies kunnen geven. We reageren dan met een kort advies en blogposts en indien van toepassing een aanbod om dat document te maken of een afspraak te maken voor een adviesgesprek. Natuurlijk veel mensen die waarderen dat we ook meteen al wat advies geven en eerlijk zijn. Ook mensen die helemaal geen antwoord meer geven en anderen die teleurgesteld reageren omdat ze hadden verwacht dat ze hier wel een paar uur gratis aan tafel hadden mogen zitten. Maar ook een keer iemand die helemaal boos werd per mail. Waarom hij nu meteen een factuur kreeg (het was een offerte), dat hij dacht dat wij anders waren, maar dat dat helemaal niet zo was, omdat wij dus ook gewoon geld wilden hebben.

The penny gap

The penny gap is het gat tussen gratis en betaald. Het is gemakkelijk mensen te vinden die iets gratis willen ontvangen. Al is het maar vanwege the fear of missing out. Als ze gratis accepteren, al dan niet in ruil voor wat persoonsgegevens, nemen mensen het aan. Nog altijd beter dan het niet hebben en het dus gemist hebben.

Maar daarna, betalen voor diezelfde dienst, de uitgebreidere versie ervan, of om het langer te kunnen gebruiken, dat doen mensen niet zo snel. Er is dus een groot gat tussen gratis en betaald. Een grens waar je mensen niet gemakkelijk over heengetrokken krijgt.

Digitaal is gratis

Dat je voor een papieren krant, tijdschrift of boek moet betalen begrijpt iedereen. Maar al het andere dat digitaal beschikbaar is, dat moet volgens sommige mensen gratis zijn. Een kopie maken kost tenslotte niets. Dus waarom mag een artikel dan niet overgenomen worden (zonder toestemming en zonder naamsvermelding ook nog) en waarom kun je mij niet jouw e-book geven, dat kost je toch niets? Maar weet je wat het kost, de gemiste inkomsten. Want als jij het gratis krijgt, zul je het nooit meer van me kopen en anderen zullen het van jou ook gratis krijgen en het dus niet meer kopen. Zou je het anders nooit gekocht hebben? Dat zeggen veel mensen. Maar je betaalt alleen maar niet, omdat je bij anderen zoveel gratis krijgt. Als je niet zoveel gratis zou krijgen, zou je wel betalen.

De nadelen van inbound marketing

De nadelen van marketing waarmee je klanten aantrekt en bereid bent vragen te beantwoorden etcetera wegen voor mij niet op tegen de voordelen. De voordelen zijn groter. De hoeveelheid vragen die ik dagelijks binnenkrijg is echter wel groot. Zo groot zelfs, dat ik het niet meer alleen aankan om ze af te handelen. Ik heb daar mensen voor in dienst moeten nemen. Wat er weer voor zorgt dat de prijzen eigenlijk omhoog zouden moeten. Of dat ik, zoals ik ook al tegen Erno zei, beter moet vermelden dat er een koffiefonds is waar in gestort kan worden om het gratis advies mogelijk te maken en te houden.