Content optimaal benutten

Content Mapping Marketing

Content maken kan heel veel tijd kosten. Je blogs een paar keer delen op social media en het is wel weer klaar. Maar hoe haal je nou het meeste uit die content waar je zo hard voor hebt gewerkt? Door er nog een beetje harder voor te werken ;)

Content mapping

Je moet de content aanbieden op een wijze die past bij de locatie waar je het aanbiedt. Mensen naar je blog trekken lukt niet altijd. Mensen willen helemaal niet altijd het platform af waar ze op dat moment zichzelf aan het vermaken zijn. Dus moet je voor alles eigenlijk eigen content maken, maar je kunt daarbij wel putten uit één keer die content.

Een keer werk, meerdere keren delen

Bij de loodgieter thuis lekt het hoor, maar wat ik bedoel is het volgende:

  • Je verzamelt informatie en inhoud waar je over wil publiceren. Dat is het meeste werk.
  • Je maakt een plaatje voor Instagram met eventueel wat tekst eronder.
  • Je maakt een video voor YouTube, die je ook nog in je blog zou kunnen embedden of zou kunnen publiceren op Facebook,
  • De belangrijkste informatie zet je in een presentatie op SlideShare, die je weer kunt delen op LinkedIn en Twitter en die je ook zou kunnen embedden in je blogpost
  • Een verticale afbeelding werkt goed voor Pinterest.
  • De afbeeldingen uit je presentatie, teksten uit je blogpost kun je verwerken in een e-book met het Pinterest plaatje als omslag. Mooie weggever voor bij je nieuwsbrief.
  • Nou ja, niet per se precies zo, maar het gaat erom dat je content die je hebt, op meerdere manier inzet, zodat je er zoveel mogelijk (verschillende) mensen mee bereikt. En voor zover je er dezelfde mensen mee bereikt, is dat ook geen punt, omdat de content er steeds anders uitziet mensen toch gemiddeld 9 keer iets van je gezien moeten hebben voor ze bij je kopen.

    Maak het persoonlijk

    Je content moet wel persoonlijk en likeable zijn. Behalve dus dat je de juiste vorm kiest, zoals een afbeelding, een video of misschien juist een podcast of tekst om te lezen, moet ook de tone of voice juist zijn. Die is op elk kanaal weer anders. Bedenk welk soort mensen je aanspreekt op welk kanaal en stem daar de tone of voice op af. Op LinkedIn zijn de meeste mensen zakelijker, Instagram draait alleen om beeld, Twitter moet vooral kort en krachtig zijn, filmpjes op YouTube moeten geen colleges worden.

    Wat levert me dit op?

    Hoe meer mensen je zien, hoe beter je thought leadership wordt, waarmee je als expert gezien wordt. Daarnaast spreek je op deze manier mensen aan op de manier waarop ze aangesproken willen worden, waardoor ze sneller geneigd zijn om verder met je contact te treden en te reageren. Wie jou op meerdere kanalen volgt, zal vaker wat van je zien, waardoor je eerder aan de 9 contactmoment zit en ze wat van je kopen. Daarnaast ga je gewoon efficient om met je content en dus met je tijd. Het kost één keer veel tijd om alle informatie en content te verzamelen, maar vervolgens kun je veel hergebruiken voor de verschillende kanalen.

    Hoe zit jouw content map eruit?

    Lees meer over content mapping: Fw Content Mapping / Fw Denk als een uitgever / Fw Kies de juiste vorm voor je content / Mf 3 belangrijke aandachtspunten / Fw Engaging Content