Wat is dat eigenlijk? Innovatie in de advocatuur

innovatie advocatuur

Een tijdje geleden zat ik met iemand op het terras. Een hoop voorbeelden en ideeën schoot ik af als niet-innovatief. Sommige waren misschien wel nieuw of vernieuwend, maar was het ook innovatief? De vraag kwam op wat dan eigenlijk innovatief is. Moet dat altijd een uitvinding zijn? Iets volledig nieuws? Of is iets vindingrijk dat voortbouwt op wat er al is voldoende? Ik ben er nog niet uit.

Wat is innovatie?

Ik betrapte mezelf erop dat zelfs ik alleen technische innovatie als innovatie wilde zien. Terwijl iets innovatiefs helemaal niet per se technisch hoeft te zijn. Kijk maar naar de verschillende definities van innovatie:

Wikipedia: Innovatie of vernieuwing heeft betrekking op nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. […] Innovatie is meer dan alleen een technische verbetering. Innovatie kan ook in bijvoorbeeld management of marketing plaatsvinden. De gevolgen van het op een nieuwe wijze toepassen van een bestaand product kunnen even groot zijn als de gevolgen van de introductie van het product zelf.

Van Dale: in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties) 1 invoering van een nieuwigheid

CBS: Alle activiteiten die gericht zijn op vernieuwing in een bedrijf. Toelichting: Innovaties kunnen zowel technologisch als niet-technologisch van aard zijn. Bij technologische innovatie gaat het om het vernieuwen dan wel sterk verbeteren van producten of diensten of de processen waarmee producten en diensten worden voortgebracht. Van niet-technologische innovatie is bijvoorbeeld sprake bij vernieuwingen in de organisatie.

Ondernemersplein: Innovatie of productontwikkeling kan een kleine of grote verandering zijn. U denkt bij innovatie waarschijnlijk aan een nieuwe uitvinding of een nieuw product. Maar ook als u een bestaand product of proces verbetert, innoveert u. Er zijn verschillende soorten innovaties:

MKB Servicedesk: Een innovatie is niet hetzelfde als een uitvinding. Een uitvinding is de creatie van nieuwe vormen, technieken, toepassingen of processen. Een uitvinding wordt echter pas een innovatie als deze concreet wordt toegepast om een bepaald voordeel te realiseren.

Wanneer is iets dan nieuw of vernieuwend?

Fort Advocaten won de Gouden Zandloper voor hun marketingcampagne n.a.v. het faillissement van Imtech. Vindingrijkheid was voor de jury belangrijk. Het kantoor zei zelf al dat de marketingstrategie die ze gebruikt hebben op zich niet nieuw is, maar wél nieuw voor de advocatuur. Is dat dan vernieuwend en innovatief? Nee. We noemen het dan adoptie van innovatie. Nieuw voor de branche is dus nog geen vernieuwing op zich. Een bestaande innovatie verbeteren, wordt vaak weer wel als innovatief gezien. Hoe kunnen we nou zorgen dat we in de juridische sector innovatief zijn? We blijven tenslotte wel gebonden aan het stoffige recht, waardoor we toch op veelal dezelfde diensten en producten uit zullen komen. Als we in de eindfase maar een kleine marge hebben om te innoveren, waar hebben we dan nog wel ruimte?

Geen productinnovatie, maar wat dan wel?

We kunnen nog erg veel doen in onze communicatie. Meer informatie geven, laagdrempeliger worden. Marketinginnovatie. Zo zouden we er voor kunnen zorgen dat potentiële klanten al veel beter zelf in kunnen schatten of ze wel een advocaat of een jurist nodig hebben en welke dat dan is. Daarover moeten wij ze informeren. Dat voorkomt denk ik een hoop kennismakingsgesprekken waarbij vervolgens sprake blijkt te zijn van een mismatch. Er zijn natuurlijk al een hoop matchingsites voor advocaten, maar zorgt nog niet altijd voor voldoende duidelijkheid.

Daarnaast moeten we denk ik eerlijker naar onszelf worden. Wie willen we als klant? Vaak genoeg komen er mensen bij mij die al bij een groter (en veel duurder) kantoor hebben aangeklopt. Ze waren bereid hun geld daar te brengen. Het (middel)grote kantoor onthaalde ze met open armen. Een goed kennismakingsgesprek en heldere afspraken. Maar uiteindelijk blijkt deze klant een veel te kleine vis voor het (middel)grote kantoor en worden de werkzaamheden niet, (te) laat of (te) slecht uitgevoerd. Een dossier kan niet worden overgedragen, omdat er simpelweg nog geen dossier is. Dus komt de klant duizend euro armer en niets rijker bij mij terecht. Vind ik prima natuurlijk, maar als de (middel)grote kantoren hierover eerlijk naar zichzelf zouden zijn en aan de voorkant al veel meer zouden filteren, bespaart dat iedereen een hoop tijd, geld en frustratie.

Interne innovatie, kan daarmee veel brengen voor je klanten.