Hoe je kunt zorgen dat ondernemers wél graag blawgs lezen

je hebt advocaten, en je hebt Charlotte's Law Twitter

Heel even dacht ik dat ik teleurgesteld moest zijn. Dat geen enkele ondernemer voor zijn lol mijn blogs leest. Bedoel, als een legal content marketeer het zegt, zal het wel waar zijn, toch? Ik durfde eraan te twijfelen. Er zijn wél mensen die graag mijn juridische blogs lezen. Voor hun lol. Kijk maar:

De reacties binnen 10 minuten na mijn tweet

Zelfs niet-ondernemers lezen voor hun lol mijn op ondernemers gerichte juridische blogs. Dus.

En dat terwijl ik als spammer aangemerkt ben en mijn tweets dus niet zo ver rijken. Bovendien is het goede vrijdag, dus is het rustig op twitter. Alle likes heb ik ook nog eens buiten beschouwing gelaten. Nou, noem de mensen hierboven maar niemand.

Kies je niche én je doelgroep

De blogpost van LegalDutch gaat vooral over niche kiezen en binnen die niche bloggen. Vervolgens wordt er gezegd dat je vooral niet te juridisch inhoudelijk moet bloggen, want dat is alleen maar nuttig voor andere juristen. En hij kent dus geen enkele ondernemer die voor zijn lol juridische blogs leest. Geen enkele. Want juristen en advocaten zijn nooit ondernemers ofzo…

Ik ken geen ondernemer die voor zijn plezier juridische blogs volgt. Geen enkele.

Jan-Hein Strop

Wat Jan-Hein vergeet te vermelden, is dat je afhankelijk van je doelgroep juist heel toegankelijk of juist heel juridisch inhoudelijk of iets daar tussenin zult moeten schrijven. Volgens ‘het kantoor dat niet genoemd mag worden‘ bestaat er niets tussen grote corporates en consumenten. Het MKB, wat is dat? Zij zullen dus juist kennis delen om bedrijfsjuristen en legal counsels te overtuigen dat ze de juiste partij zijn om een zaak aan over te dragen. Die bedrijven houden ze als klant door ze op de hoogte te houden van wetswijzigingen en jurisprudentie. Niet (per se) vertaald naar de juridische praktijk.

Werk je daarentegen vooral voor ZZP en MKB dan zul je inderdaad voor de vertaalslag moeten zorgen. Naar mijn mening zou het zelfs goed zijn als je ze al wat tips en trucs meegeeft om ze op weg te helpen. Als die tips werken, komen ze later vanzelf bij je terug voor meer advies of om een zaak over te dragen omdat het toch te ingewikkeld is geworden.

De legal content marketeer die niet weet hoe je ondernemers vast kunt houden

Goed. Stel dat je jurist of advocaat bent die vooral voor ZZP en MKB wil werken. Je volgt de tips van Legal Dutch om een goede website met blog op te zetten. Maar zijn die tips wel goed genoeg, als al die mensen het niet eens voor hun lol lezen? Iemand die een probleem opgelost wil hebben ben je kwijt zodra je dat probleem voor die persoon hebt opgelost. Het helpt dus wel om goed gevonden te worden in Google en je zult er uiteindelijk ook vast wat klanten aan overhouden, maar je kan veel meer rendement behalen als je lezers weet vast te houden. Vooral als ze voor hun lol blijven lezen. En je ziet, het kan wél.