Recensie: Masterclass Ondernemen

Masterclass Ondernemen - Annic van Wonderen

Masterclass Ondernemen is het boek van Annic van Wonderen. Het boek verscheen in 2014, maar ruim een jaar later is er al veel veranderd. Annic vertelt in haar boek vooral over I Love Fashion News en eindigt ermee dat ze een persoonlijk blog wil beginnen op annicvw.com. Inmiddels is I Love Fashion News overgegaan in Annicvw.com en ziet het bedrijf er heel anders uit. Kunnen we nog wat leren uit dit boek?

Wie is nou de doelgroep?

Haar doelgroep is in elk geval de ondernemer die groot denkt en graag groot wil groeien. Het boek is niet geschreven voor ZZP’ers. Meestal spreekt ze de starters aan. Wat moeten zij doen wanneer ze willen gaan ondernemen. Ze vertelt ook veel over haar start van I Love Fashion News. Toch gaat een groot deel van haar boek over personeel en stagiaires. Een onderdeel waar ze, zo lees ik in het boek, zelf toch ook wat behoorlijke moeite mee heeft gehad. Dat is niet erg geschikt voor de starters.

Voor contentwebsites en webshops

Een algemene masterclass ondernemen vind ik het niet. Het is erg gericht op contentwebsites (blogs met meerdere redactieleden en een eigen sales team) en webshops. Aan het einde van het boek, waarin ze aangeeft ook graag consultant te willen worden, komt deze specialisatie eigenlijk pas naar boven. Geen punt natuurlijk, maar voor een algemene masterclass vond ik het persoonlijk niet zo geschikt.

Een onderneming starten, zonder budget

Annic treedt in haar boek nergens in detail. Het blijft allemaal erg oppervlakkig. Maar waar ze wel op blijft hameren is dat ze begonnen is zonder budget. Ze heeft in het begin er zelfs nog naast gewerkt. Veel deed ze met barter deals. Van een van haar broers kreeg ze wel een advertentie op een billboard cadeau. Verder werkte ze vooral met gratis stagiaires (de stagiaires zouden eigenlijk haar moeten betalen), deed ze aan barter deals en maakte ze veel gebruik van het netwerk dat ze als styliste al had. Omdat ze al veel bekende personen kenden en contacten had met het tijdschrift Grazia, wist ze al vroeg veel exposure voor zichzelf te krijgen. Bladen wilden namelijk vooral weten wie er achter de heart-bracelet zat, waarmee al die BN’ers op de foto stonden.
Volledig zonder budget was het dus allemaal niet. Ze heeft er ook eigen geld in gestoken om tasjes voor persberichten in te kopen en de heart-bracelets te kunnen maken.

Had ze zelf dit boek maar gehad toen ze begon

In het boek herhaalt ze relatief veel. Zo wordt telkens duidelijk dat ze graag haar eigen boek had kunnen lezen toen ze zelf begon met ondernemen. Ook zegt ze vaak dat ze veel geleerd heeft en achteraf gezien misschien wat zaken anders aangepakt zou hebben. Maar wat dat dan precies geweest is, dat wordt helaas niet duidelijk. Misschien hadden wij daar ook wel veel van kunnen leren.

Top Tips

Zoals ik al zei gaan al haar adviezen niet erg de diepte in. Je moet vooral goede mensen zoeken, uitbesteden waar je niet goed in bent, gebruik maken van social media en niet meer geld uitgeven dan nodig.

Een boek over Annic

Eigenlijk gaat het boek vooral over Annic zelf en over I Love Fashion News. Het gaat over de start en de keuzes voor I Love Fashion News. Haar ondernemersstijl en managementstijl komen duidelijk naar voren. Ze is in haar boek wel heel eerlijk dat ze streng en (te) duidelijk kan zijn. Zo geeft ze ook haar mening over chaos. Dat is voor niemand goed, zegt ze. Dat creatieve personen juist goed kunnen werken in een volle en chaotische omgeving, gelooft ze niet. Het is een keuze. Tsja, prima dat je een clean desk policy wil doorvoeren, dat is de keuze van je bedrijf, maar om nu alle creatieve geesten weg te zetten als mensen die beter zouden werken aan een leeg en wit bureau, lijkt me wat overdreven. Laat ik het anders stellen: als ik vormgeving en kleur om me heen zie, kom ik op ideeën. Dat witte bureau kan best fijn zijn voor de rust, maar erg inspirerend is het niet.

Een mooi verhaal, maar geen masterclass

Voor mij was het niet inspirerend genoeg. Dat komt waarschijnlijk omdat het boek meer op de starter gericht is. Een echt praktisch ondernemersboek vond ik het eigenlijk ook niet. Daarvoor gaat het niet genoeg de diepte in. Voor een masterclass ondernemen zou ik verwacht hebben dat er meer systeem in zou zitten en meer uitleg. Dat ontbreekt.
Al met al een prima boek als je een klein beetje binnen wil kijken hoe I Love Fashion News is ontstaan, maar verwacht niet dat je echt op een hoger plan terecht komt na het lezen van dit boek.