#boektober: 5 boeken voor ondernemers

Boeken voor Ondernemers

Wil je eigenlijk wel meer boeken lezen, maar heb je er te weinig tijd voor? Oktober wordt #boektober. Een maand waarin we allemaal meer gaan lezen dan we normaal doen. Maar wat ga je dan lezen? Ik geef vijf tips voor ondernemers.

1. Geen tijd, Geen geld, Toch doen

Geen tijd om te lezen, zeg je? Begin dan maar eens met dit boek. Je kunt tijd vinden door eerst te analyseren waar je nu je tijd aan besteed. Vervolgens kun je proberen efficiënter te gaan werken of prioriteiten te gaan stellen of een uurtje eerder op te staan. Nou ja, genoeg ideeën in dit boek.

Is er iets dat je altijd al wel hebt willen doen, maar niet doet omdat je geen tijd of geen geld hebt? Volgens Marcel van Driel hebben de meeste mensen die mooie dingen hebben gedaan, daar nooit tijd of geld voor gehad. In zijn boek legt hij uit hoe je naar de wereld kunt kijken om ervoor te zorgen dat je toch je waanzinnige plan uit kunt voeren.

Geen tijd, geen geld, toch doen €12,50

2. Girl Boss

Een vermakelijk en inspirerend boek waar je in no time doorheen bent. De belangrijkste les? Blijf doen wat werkt, verander wat niet werkt, wees goed in marketing en luister naar je klanten.

Giroboss is het boek van de eigenaresse van Nasty Gal. Van crimineel groeide ze uit tot multimiljonair, omdat ze via Ebay, met gebruik van goede foto’s en beschrijven, een goed lopend bedrijf wist te bouwen met tweedehands (designer) kleding.

Eerder schreef ik op Legal Coffee al een recensie over #girlboss.

Girlboss (NL) €19,99

3. Guerrilla Marketing

Guerrilla Marketing is het idee dat je met weinig geld toch veel bereik kunt krijgen. Het kan van heel kleine, eenvoudige ideeën gaan tot groots uitgevoerde acties. Het is wellicht al een gedateerd boek en er zijn veel meer nieuwere Guerrilla Marketing boeken. Het was een van de eerste boeken die ik last toen ik met Charlotte’s Law & Fine Prints begon. Omdat het boek ook zorgt voor wat basiskennis van marketing, is het een erg nuttig boek voor (startende) ondernemers.

Guerrilla Marketing (EN) €16,60

4. Schrijven voor SEO in 60 minuten

De ‘in 60 minuten’ boekjes van Frankwatching zijn, als je het mij vraagt, een uitkomst voor elke ondernemer. Toegegeven, niet elk boekje is even goed, maar over het algemeen zorgt het voor een goede introductie over een bepaald onderdeel van marketing.

SEO helpt bij de vindbaarheid van je website. SEO Zwolle, eehhhh, Rutger Steenbergen, geeft in dit boekje duidelijke uitleg over de belangrijkste zaken van SEO, waarbij hij ook heel duidelijk maakt dat het geen zin heeft om alleen voor computers te schrijven. Mensen zijn uiteindelijk je klanten. Alleen gevonden worden is niet genoeg.

Schrijven voor SEO in 60 minuten €12,50

5. Verleiden op Internet

Ik denk altijd dat het boek Click heet. Komt door de afbeelding op de omslag. Het boek van Aartjan van Erkel heet Verleiden op Internet en gaat eigenlijk over conversie op je website. Als mensen je eenmaal gevonden hebben, hoe zorg je er dan voor dat ze klant bij je worden? Hij vertelt daarbij over een combinatie van webdesign en goede webteksten. Heb je een WordPress website? Dan is het zeker een aanrader.

Of ik alles zelf heb toegepast? Oeps, niet echt. Maar volgens mij hoef je ook niet alles toe te passen om er toch wijzer van te worden en er je voordeel mee te kunnen doen.

Verleiden op Internet €20,95