Zelf een boek uitgeven: Deel 2 – Schrijven Kreng!

Wetboek voor Bloggers

Benieuwd naar het eerste deel? Lees Zelf een boek uitgeven: Deel 1 – Het idee

Leuk hoor, zo’n idee, maar dat is niks waard tot het op papier staat. Maar ja, hoe doe je dat. Is daar een schrijfplan voor nodig? Beginnen we eerst met een hoofdstukindeling of begin je met schrijven en komt de indeling later wel? Een boek is toch wat anders dan een blogpost van 500, 1000 of 1500 woorden….

Structuur

Ik ben niet goed met structuur. Een opzet schrijven voor een werkstuk of scriptie was ook nooit mijn sterkste kant. Al doende structureert men, was meer mijn motto. Maar dat moest voor dit boek wel anders, vond ik. Dat begon met opschrijven welke onderwerpen ik wilde behandelen. Daar ging vijf keer een streep doorheen. Vervolgens schreef ik het weer opnieuw op. Anders geclusterd. Juridische onderwerpen. Juist meer benaderd van uit de blogger. Alles was al langs geweest. Vervolgens bedacht ik dat het op chronologische volgorde moest. Leek me logisch. Dat was de grootste fout die ik maakte.
Nu denken namelijk veel mensen dat het hoofdstuk over namen niet voor hen is. Dat heb je tenslotte alleen nodig als je nog een blog moet beginne, denken ze. Terwijl ik er juist ook in beschrijf hoe je een naam, die je al hebt, kunt beschermen. Leek me handig om dat niet te gefragmenteerd aan te bieden. Groooooooote fout.

Gebruik van Bronmateriaal

Contentmarketing, bloggen, social media marketing, ik las er altijd al veel over. Artikelen bewaarde ik in Pocket of op Bloglovin’. Allemaal met het idee dat ik het weer terug kon halen en niet zou vergeten. Aantekeningen maakte ik bijna nooit. Maar goed, het idee voor dit boek was er al wel een tijdje en bij die eerste artikelen die ik met dit boek in het achterhoofd las, was het allemaal nog zo ver weg, dat het nauwelijks in mij opkwam om aantekeningen te maken.

Als je een niet wetenschappelijk boek schrijft, is het altijd goed om te weten wat populair is of wat de algemene opinie is over een bepaald onderwerp. Daarnaast is het simpelweg goed om je eigen beweringen even te checken. Ik heb bijvoorbeeld geen technische SEO kennis, maar weet wel wat van de basis af en heb inmiddels wel door hoe je de meeste bezoekers kunt trekken. In het boek staan daarover wel een aantal tips, omdat ik erover gelezen heb en inmiddels begrijp hoe het werkt. Ik pas ze alleen niet altijd even goed zelf toe.

Kill Your Darlings

Toen het boek af was, was het nog steeds niet af. Ik had nog veel meer te vertellen. Ergens moest het toch een keertje ophouden. Het zou tenslotte geen wetenschappelijk boek worden. Mijn doel was om zo goed mogelijk te informeren, maar wel op zo’n manier dat het boek ook echt gelezen zou worden. Hoe meer tekst over een onderwerp, hoe kleiner de kans dat het nog een beetje lekker zou lezen. Bovendien kwamen we met deze opmaak al aan 285 pagina’s. Dat was dan nog met een slim gekozen lettertype, waardoor we wat meer tekst op een pagina konden krijgen, terwijl het goed leesbaar zou blijven. Een nog dikker boek zou bovendien onbetaalbaar worden. Voor mij, maar daardoor zou de verkoopprijs ook omhoog moeten. Dus niet meer schrijven over wat ik óók nog belangrijk vond. Niet nóg uitgebreider uitleggen wat ik bedoelde.

Het betekende overigens ook dat er dingen in moesten waarvan ik eigenlijk vond dat ik die al in den treuren had uitgelegd op mijn blog. Maar ja, dit boek is mijn blog niet. Bovendien was al gebleken dat die blogs vaak selectief gelezen werden, waardoor de informatie niet of verkeerd werd opgenomen. Het was nu wel mijn kans om het nog eens over te doen. Opnieuw bedenken wat mijn boodschap was die ik in die blogs probeerde te verwerken. Omdat ik in het boek meer ruimte had, kon ik mijn boodschap beter overbrengen. Beter stukje bij beetje uitleggen. Daar gingen mijn zorgvuldig geschreven blogposts… Wat er voor terug is gekomen is stiekem beter. En voor het boek ook veel meer geschikt. Een enkele keer kon het (vooraf) voelen als dubbel werk, maar het eindresultaat was altijd beter.

Redigeren, redigeren, redigeren

Ach, wat heb ik me daarop verkeken zeg! Het boek was af, dacht ik. Nog één keer doorlezen om de foutjes eruit te halen. Een tweede lezer die er ook nog een keer foutjes uit zou halen. Nog een paar mensen die wel een paar hoofdstukken wilden lezen om daar fouten uit te halen. Hop, boek naar de ontwerpster voor de opmaak. Doorkijken op fouten. In de opmaak, eigenlijk, maar toch kwamen we weer een hoop fouten in de tekst tegen. Weer terug. Alles bijgewerkt. Nieuw concept. Nog een keer doornemen. Nog steeds foutjes. Bizar was het.
Het probleem is dat ik mezelf en dit project te weinig tijd had gegund. Alles moest snel. Bovendien mocht het niet te veel kosten. Van boeken uitgeven wordt je tenslotte niet rijk. Dat ik er niets of weinig op zou verdienen wist ik wel. Maar ik wilde voorkomen dat ik er (te veel) op zou verliezen. Dat betekende dat er veel van mijn eigen tijd in zat en ik streng op de uitgaven lette. Misschien had ik er beter een goede redacteur voor in kunnen zetten.

Een boek uitgeven en verkopen

Vervolgens moest het boek gedrukt en uitgegeven worden. Daarna moesten we het ook nog zien te verkopen. Hoe doe je dat?
Over mijn keuzes hierin later meer.

Voor nu: nieuwsgierig geworden naar het boek? Je kunt het kopen hoor! ;)

Koop Wetboek voor Bloggers